måndag 19 november 2007

Första dagen som Noogler

Jag har flyttat till den lilla möblerade ettan där jag ska bo i någon månad eller så (beroende på hur fort jag hittar permanent boende). Zürich har ett fiffigt system för att hjälpa morgontrötta: vid sjutiden börjar stans alla kyrkklockor dåna! Jättebussigt! Det hjälper inte att alla väggar verkar fasligt tunna, så jag hör dessutom både när grannarna klampar runt och när dom snarkar.

I alla fall... så har den stora dagen äntligen infallit.

Min rekryterare hade informerat mig om att jag skulle dyka upp kl 10.30, vilket jag också gjorde. Eftersom jag bor rätt nära kontoret var det bara några minuters gångväg, och jag såg till att komma i tid. Trodde jag. Alla andra nooglers (nyanställda) hade tyligen fått veta att dom skulle vara där 10 (vilket också råkade vara tiden då programmet startade), så när jag kom dit hade dom redan delats in i grupper och fått som uppdrag att vandra runt och lära känna lokalerna. Jag fick istället veta att jag skulle göra mitt bästa för att leta upp en av grupperna (tipset var att dom nog såg lika förvirrade ut som jag...) och hänga med dom.

Kanske inte så jag helst skulle börjat dagen, men det hela löste sig såsmåningom. Jag fick en dator och ett passerkort och lunchade sedan med min mentor, som har lovat att vara mig behjälplig under den första tiden. (Mentorer är tänkta att vara dom man vänder sig till med saker som man inte vet vem man ska vända sig till, och som - till skillnad från chefer osv - man inte behöver imponera på genom att undvika dumma frågor.) Det visade sig också att vi var ett 8 nooglers som började samma dag, och jag tror inga två var från samma land.

Efter massor av information på eftermiddagen om allt möjligt googlianskt vandrade jag iväg till Googles nya kontorslokaler (där jag kommer hamna), och fick dels veta att det egentligen inte finns någon plats för mig, men att det brukade vara så och det kanske skulle gå att flytta på någon...

Jag antar att jag inte ska säga för mycket om just vad jag ska göra (och jag kan inte påstå att jag vet så mycket själv heller ännu), men det handlar om ett internt projekt för att optimera bandbreddsanvändning för diverse program och produkter. Hela dagen imorgon är full av infopass, men på onsdag ska jag ha tid att prata med min projektgrupp och få veta mer om den och om vad jag ska göra.

Alla nooglers fick varsin ballongprydd chokladkaka att ta med sig hem, antagligen för att man raskt ska kunna komma igång med den beryktade viktökning som en googleanställning brukar leda till, får se hur det går med det...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida