onsdag 24 januari 2007

Tentaperiod

Jag har inte tagit mig tid att blogga på sistone, ty det vankas tentatider här i öst. Japanska skolor har två terminer, vårterminen från april till augusti och höstterminen från oktober till februari. Några kurser tar dock slut redan i slutet av januari, inklusive (för mig) två kurser idag.

Den ena kursen - japansk kultur - har inte varit någon direkt plugg-kurs, men den har haft lite läs- och inlämningsuppgifter under kursens gång, utöver studiebesök och föreläsningar och diskussioner om olika kulturella fenomen. En kort muntlig och skriftlig redovisning av valfritt relaterat ämne fungerade som avslutning på kursen. Ironiskt nog har kursen därmed varit en av de mer västerländska i både genomförande och examination.

Den andra kursen är analytisk kemi, som har bestått av en föreläsningsserie om diverse olika metoder och processer för att analysera den kemiska strukturen hos olika ämnen. Kursdeltagarna har bestått av två svenskar (Micke och jag) samt en kines, varav endast kinesen har kemi som huvudämne. Han är också den som bäst anammat den japanska vanan att sova under föreläsningar, något som märks rätt tydligt när man bara är tre studenter i salen. Vi andra har väl inte heller varit några exemplariska studenter, och det har inte funnits någon kurslitteratur, så vi var lite undrande inför hur tentan skulle gå. För att förvirra situationen ytterligare hade ingenting nämnts om detta under kursens gång, och inget schema fanns att relatera till. När läraren så, på sista föreläsningen, delade ut ett misstänkt papper - med namnrad överst och sedan en uppsättning svårbegripliga frågor - såg det lite illa ut. Micke undrade stilla "är vi körda nu?".

Det hela slutade dock lyckligt, läraren hade inte alls tänkt sig att vi skulle svara på några frågor utan han gick istället igenom frågorna och svaren på tavlan. Nästan som om det var viktigt att sista kurstillfället hade ett tentainslag, men att det inte spelade så stor roll vem som svarade på frågorna. När han var klar berättade han att vi alla var godkända på kursen. Jag antar att vi stirrade frågande på honom, för han fortsatte med att lite tvekande förklara att han tänkte ge oss slutbetyg kring 90-95%. Exakt hur han kom fram till siffran vet jag inte, men jag antar att 100% skulle krävt lite att vi satsat ännu lite hårdare på att prestera ingenting, eller kanske lagt mer energi på att somna under föreläsningarna...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida