tisdag 2 januari 2007

Allt måste beskrivas

Eftersom det uppenbarligen bara är ett halvår kvar tills det går utför för fenomenet bloggning tänkte jag att det var hög tid att börja blogga.

En annan motivation är att jag varit dålig på att höra av mig till "det gamla landet". Då jag åtminstone gärna vill tro att nära och kära undrar hur mitt liv som utbytesstudent i Japan ter sig, så tänkte jag nog börja med att de kommande veckorna skriva något om det. Vad som händer sedan får framtiden utvisa (den som till äventyrs försöker lära av historien kommer förstås gissa att bloggen läggs ner, se länken ovan).

Namnet till bloggen har jag stulit från Torgny Lindgren, som i "Dorés Bibel" skriver:

Jag känner ofta en stor oro för Manfred och hans nyckfylla existens. Han lever som om tiden ständigt vore alltför knapp, världen alltför liten och hans egen tillvaro alltför begränsad. Och allt måste beskrivas, även det mest obeskrivliga.

Manfred i boken skrev tidningsnotiser, men skulle kanske bloggat istället om tillfället hade funnits. Observationerna kring hans liv och skrivande har dock fastnat i mitt minne, inte minst som ett avstamp till en mängd tankar som jag ännu inte nystat klart i - både om mig själv och om min samtid. Jag hoppas kunna återkomma till ämnet - om inte annat kommer jag påminnas om det varje gång jag skriver något här. Men det måste bli något jag ger mig i kast med efter att enklare saker avklarats.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida